Zoeken

Wanneer bel je 112?


Het noodnummer 112 mag gebeld worden bellen wanneer je denkt dat
met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je meent dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie. Ook als je het niet vertrouwt of het gevoel heeft dat direct zorg nodig is, bel je 112.

Niet acuut? Bel de huisarts

Heb je gezondheidsklachten, maar is niet direct zorg nodig? Dan is de huisarts je eerste aanspreekpunt. De huisarts bepaalt, vaak in overleg met jou, of ambulancezorg toch nodig is. Als dat inderdaad zo is, belt de huisarts een ambulance voor je. Huisartsen zijn meestal op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur bereikbaar. Heb je buiten deze tijden medische problemen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de huisartsenpost. Ook als je ongerust bent of twijfelt of het verantwoord is om te wachten, kun je de huisartsenpost bellen voor advies.

Het eerste aanspreekpunt

Wie in Nederland met een mobiele telefoon 112 belt, krijgt eerst de landelijke meldkamer aan de lijn. Belt je met een vast telefoontoestel, dan komt je direct binnen in de meldkamer van je eigen regio. In beide gevallen vraagt de centralist in welke plaats hulp nodig is en wélke hulp: politie, brandweer of ambulancezorg. Je geeft aan dat je belt voor een medisch spoedgeval of zegt bijvoorbeeld: “Ik denk dat er een ambulance nodig is.” Je wordt meteen doorverbonden met de meldkamercentralist ambulancezorg in je regio. Dit is iemand met
een verpleegkundige achtergrond. De zorgverlening begint al direct.

Wel of geen ambulance nodig?

Is er inderdaad met spoed medische zorg nodig, dan gaat de ambulance die beschikbaar is snel naar je toe. Hierover beslist de meldkamercentralist ambulancezorg. Die heeft alle deskundigheid om snel te beoordelen of een ambulance nodig is – en hoe snel die moet komen. De meldkamercentralist ambulancezorg houdt steeds in de gaten of de ambulances goed over de regio verdeeld zijn.

Alleen voor echte noodgevallen

Het kan ook voorkomen dat de meldkamercentralist ambulancezorg beslist dat geen ambulancehulpverlening nodig is. Dit is altijd een zorgvuldige afweging. Er komt dan geen ambulance, maar de beller krijgt advies met wie hij of zij contact kan opnemen, bijvoorbeeld de huisarts of in een enkel geval direct het ziekenhuis (afdeling Spoedeisende Hulp, SEH). De ambulance blijft zo beschik- baar voor de echte noodgevallen.

Advies en zorginstructies

De meldkamercentralist ambulancezorg geeft aan de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle beschikbare informatie door over de patiënt naar wie zij onderweg zijn. Als 112-beller krijg je telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de meldkamercentralist ambulancezorg.